Výstava "Bodies" - otevřený dopis Tomáše Halíka rektorovi UK Tomáši Hamplovi

16. května 2007 v 17:12 | pavliCZECH |  Názory, glosy...
Pouze vkládám otevřený dopis, k jehož napsání vyprovokovala prof.Tomáše Halíka výstava "Bodies - exhibition", která se v těchto dnech koná v pražské Lucerně.


V Praze 5. 5. 2007
Vaše Magnificence, vážený pane rektore,
jistě je Vám známo, že v pražské Lucerně se v těchto dnech koná "výstava" mrtvých lidských těl - jeden z nejodpornějších útoků na důstojnost lidské bytosti v dějinách naší civilizace. Dovídám se, že při této barbarské exhibici účinkují studenti lékařských fakult Univerzity Karlovy a dodávají tak této urážce humanistických tradic naší kultury zdání "osvětové akce". Považuji tuto skandální skutečnost - účast členů akademické obce na takové akci - za hrubé porušení etických principů, na nichž naše univerzita stojí a prosím Vás proto o zjednání nápravy.
Prof. PhDr. Tomáš Halík ThD.
UFaR FF UK

P.S. Protože nevím, z které z našich lékařských fakult tito studenti pocházejí a především proto, že si Vás osobně velice vážím, obracím se přímo na Vás s důvěrou, že se můžete zasadit o to, aby studentům lékařství byly důrazněji vštěpovány elementární zásady etiky, vkusu, práva a humanity.
Protože se jedná o závažnou veřejnou záležitost, posílám Vám tento dopis jako dopis otevřený.
uvnitř anketa...
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Vasek Vasek | 17. května 2007 v 9:43 | Reagovat

Napadlo mne malé, leč nesrovnatelné srovnání :-) taky se díváme sem tam v nějakém tom muzeu na nějakou tu mumii (asi by s tim taky nesouhlasil, ten dotyčný, který je okukován ze všech stran - nebo v Klatovech je jich taky pár - přesto je to něco dosti jiného - nejsou tam z lidí a jejich svalů dělána "umělecká díla" nejsou rozpitváni nějakým "magorem" - "mengelem" - člověkem, který schovává něco neetického, úchylného a nenormálního za roušku osvěty a vzdělání - je to jen další špatný krok ke stále se uvolňující morálce a etice člověka - něco se toleruje a pak se toleruje i to další...

Př: Takových chyb už bylo, povolilo se registrované partnerství (něco abnormálního - nezvyklého) - nechci kritizovat homosexuály, ale chybou je že je zvýhodňováno proti rodině (klasické)...

každý ústupek z morálního, či etického hlediska vede jen k nemorálnosti a neetičnosti společnosti a hranice se posouvají stále dál, což je nejen děsivé, ale i nebezpečné pro každého člověka jako jedince, neboť taková společnost není schopna vychovat "normálního" člověka.

2 Štěp Štěp | 17. května 2007 v 11:56 | Reagovat

Chci se zeptat: jak na té výstavě účinkují studenti lékařských fakult? Unikl mi nějaký článek? nebyl by odkaz?

Výstavu Bodies jsme měli v prváku každej čtvrtek od 7.30 .....a docela to bylo poučný:)

A dotaz: Je někým přesně definován etický problém této výstavy? Co je tam špatně....původ těl?  ...dik

to Venca// ....kdybys pitval člověka, tak bys věděl, že aby si z něj dostal to co ten pán, jak říkáš "Mendele", nebo snad i "Magor", musíš zvládat perfektně anatomii celého těla, a řeknu ti jenom stáhnout nohu z kůže a neponičit nervy a cévní svazky je práce tak na 5 dní....akže nevim esli to byl magor, spíš má můj obdiv, sorry

3 Janicka Janicka | Web | 17. května 2007 v 13:38 | Reagovat

nerekla bych, ze lide, kteri vystavu pripravuji sou naky uchylny, spis chteji vydelat na urcitem druhu senzace. je pravda, ze se z toho dela radoby osvetova akce, ale lide, ktere by to opravdu zajimalo z odborneho hlediska, by se mohli jit na detaily lidskeho tela podivat i jinam (tato mista ovsem nemaji takovou publicitu)

jinak, s tim souhlasem lidi, kteri tam sou tedka vystaveny. podle toho, co sem cetla to sou cinani. vzhledem k tamnim praktikam a pohledu na cenu lidskeho zivota, proto dost pochybuju o tom, ze k pouziti svych mrtvych tel k takovemu ucelu dali souhlas. a jestli dali, tak predpokladam, ze jim za to organizator nebo nekdo jiny nabidl treba dvacet dolaru, mozna i min... je to eticke???

4 pavliCZECH pavliCZECH | 17. května 2007 v 13:42 | Reagovat

to 2: asi bych tě odkázal na online rozhovor s p. Halíkem:  http://lidovky.zpravy.cz/odpovedi.asp?t=HALIK   , dle mého názoru se musí samozřejmě rozlišovat opravdu mezi vědeckými a studijními účely a mezi projektem, který má šokovat a zároveň ruku v ruce s tím samozřejmě vydělat peníze. Lidé, kteří tam jsou vystaveni jsou mrtvý bez identifikace a jsou všichni bez vyjímky z Číny. Jak znam Čínu tak ta o důstojnosti člověka moc neví, takže můžu jenom doufat, že to nejsou popravení vězni nebo tak podobně. Opravdu ale odkazuji na rozhovor s Halíkem.

Dále se proti tomuto projektu postavila i Česká anatomická společnost: http://aktualne.centrum.cz/clanek.phtml?id=416325

5 pavliCZECH pavliCZECH | 17. května 2007 v 13:46 | Reagovat

to 3: sami organizátoři přiznávají, že to jsou neidentifikovatelná těla z Číny...

ještě ad 2: medici tam provázejí návštěvníky. Halí tak akci pod jakousi "roušku" vědečnosti a osvěty, což dle mého názoru tato akce rozhodně není!!!

6 Štěp Štěp | 17. května 2007 v 17:23 | Reagovat

Stížnost anatomů mi spíš přinde jako závist, že oni ze nemohou vystavit svá muzea a taky si aspoň trochu přividělat:)

U nás platí, že když se do 72 hodin od úmrtí nikdo nepřihlásí kdo provede pohřeb, je tělo k dispozici na anatomickou pitvu.....Souhlas tedy  nedávají.....ale to vystavování?.....

Medici tam provádí kvůli penězům, určitě:) ...brigáda k tématu dobrá. Co jsem slyšel. "Co to je?" "...nějaký Omentum majus" "aha..." ....snad to aspoň snad vysvětlí....

Nevidim totak černě jako proferor, zdá se mi to jako docela dobrej nápad a ještě lepší způsob jak zbohatnout. Na výstavu nepojedu, prej že je hezká a docela dost zajímavá....

7 pavliCZECH pavliCZECH | 17. května 2007 v 17:40 | Reagovat

to 6: je přeci rozdíl mezi anatomickou pitvu pro odborníky a studenty a mezi vystavováním mrtvých lidských těl, které k tomu ani nedali souhlas...

8 jarousch jarousch | 17. května 2007 v 17:48 | Reagovat

Halik v tom rozhovoru odpovidal tak, ze mu skutene neni co vytknout, neni s cim nesouhlasit.

9 Štěp Štěp | 17. května 2007 v 21:22 | Reagovat

Ještě poslední dotaz ( snažim utvořit nějaký názor)

Je neetické vystavování těla? nebo to, že nedaly souhlas? nebo to, že to je za účelem zisku a šokování?

když by daly souhlas, bylo by to ok?

10 pavliCZECH pavliCZECH | 17. května 2007 v 22:01 | Reagovat

Pro mě ne. Nic samozřejmě nemam proti tomu, když se studenti na mrtvolách učí, ale neetické mi přijde to, že za 1. Ti lidé k tomu souihlas opravdu nedali, 2. křesťanská kultura se k mrtvým chovala vždy s úctou i po smrti, 3. akce je jasně zaměřená na tržbu - nejlevnější vstupenka pro děti stojí 250,-

11 Štěp Štěp | 17. května 2007 v 22:24 | Reagovat

Já nevim...

Jednou mi někdo říkal, že si ty lidi aspoň po smrti poprví zajezdili na skejtu apod. :) a proč ne?

Ale přesto by mě zajímalo, esli by prošlo, kdyby měli souhlas a nebyli tam v tak akčních pozicích. Lidi tam přeci jenom přitahuje ta zvídavost a věřim, že většina má k nim úctu, jako k zemřelým. I kdyby těla poklidně stála či ležela, výstava by měla podobnou návštěvnost....velkou reklamu si dělá samotnou diskuzí.

Přemejšlel jsem nad tim, že bych se po smrti dal k dispozici....i na výstavu třeba, ale pak jak tam Halík hovoří o tom, že by toho člověka přijal do péče, jako pacienta s určitou úchylkou, tak to ještě zvážim:)

12 pavliCZECH pavliCZECH | 17. května 2007 v 22:27 | Reagovat

to 11: Halík se s těma odpověďma fakt nemazlí. Kdyžho tam někdo napadne nebo rovnou celou církev tak mu to oplácí stejnou měrou...:-))

13 Vasek Vasek | 21. května 2007 v 11:23 | Reagovat

Právě, lidi tam přitahuje zvídavost, chuť vočumovat vypreparovaná těla v roztodivných pozicích - nejdou tam aby se poučili o anatomii - to mi přijde neetické - to znamená že s touto výstavou naprosto nesouhlasím...

To že jsem napsal, že člověk který tato "umělecká" díla stvořil je asi úchylne a trochu magor - myslím vážně, sic to může být odborník a schopný lékař, ale tohle se s lidským tělem nedělá, člověk není materiál na výstavu - to ať si dělá sochy ze šutrů!!!

14 Štěp Štěp | 21. května 2007 v 17:10 | Reagovat

Ale Venca, vždyť ta zvídavost je právě o tom poučení...chci vidět něco nového, zajímavého, udělat si představu jak co vypadá ve skutečnosti, kde co je apod....ty pozice se mi zdají až hodně druhotné, jen doplněk. A každej muj kamarád co tam byl přišel se zajímavou věcí....kterou jsem netušil. Takže je to poučení a vzdělání, neetické je podle mě původ těl, snaha o výdělek.....těch těl se přeci nikdo nedotýká, nehraje si s nima a různě je nezohavuje......ty lidi tam chodí, pač se chtějí dozvědět něco nového, kde jinde.....a ted se jim naskytla příležitost.....                                                                                                          

A ten "magor" je taky vynálezce nové konzervační techniky....díky za ní :)

15 pavliCZECH pavliCZECH | 21. května 2007 v 17:16 | Reagovat

lidé tam chodí, protože se chtějí dozvědět něco nového? myslím, že většina lidí tam jde pouze za senzací, těch opravdu "zvídavých" je podle mě hodně málo...a jak říká Halík, poučení si lze vzít z úplně všeho, kdyby si na vlastní oči viděl popravu humanitárního pracovníka teroristy, jistě by to pro tebe bylo poučení - viděl by si jak se člověk chová tváří v tvář smrti, jak reagují násilníci atd...

16 Lehi Lehi | 26. května 2007 v 3:15 | Reagovat

jééé, ačkoliv se k blogovým diskusím připojuji velmi nerad a zřídka, nedá mi to a budu presentovat svůj (jak jinak než odsouzeníhodný) názor: Podle mně se jedná o formu podání tabuizovaného tématu zábavnou formou ... a proč ne??? neni to etický? Kdo ste, že chcete říkat lidem na co se smí koukat a na co ne??? myslim, že lidi sami nejlíp určí co je pro ně přínosné a co ne a z popularity této akce je to asi jednoznačné. Kdyby to "objektivně" etický nebylo, lidi by na to prostě nechodili a svorně by to odsoudili. Klidně si to nazývejte senzací, ale dokud to lidi zajímá, tak se dá usuzovat, že je to v něčem obohatí... A jestli chcete lidem říkat co je dobrý a co špatný, tak si prosím uvědomte, že většina lidí neni vychovaná ve stejných etických normách jako vy!!!

V očekávání vlny odporu proti mému příspěvku předesílám, že mě nevyhovuje blogová forma diskuse a s odpůrci si raději popovídám osobně;)

17 pavliCZECH pavliCZECH | 26. května 2007 v 13:43 | Reagovat

to 16: sním či bdím? to snad, Lehi, nemyslíš vážně...

18 Štěp Štěp | 27. května 2007 v 16:03 | Reagovat

Lehi myslí! ...hrrr na ně! 03.15 Zemřeš :))

19 pavliCZECH pavliCZECH | 27. května 2007 v 21:15 | Reagovat

myslet? co to je? pohodlnější je přece nemyslet...

20 pavliCZECH pavliCZECH | 27. května 2007 v 21:25 | Reagovat

já si myslim, že to, že se proti této akci postavila Česká anatomická společnost ukazuje, že se tento problém netýká pouze křesťanské etiky (což samozřejmě leckoho dráždí, že...), ale že ten problém je mnohem složitější

21 Vasek Vasek | 4. června 2007 v 15:41 | Reagovat

NO, LEHI si mě překvapil, ano, jsme vychováni jinak a dnešní společnost již co je etické či neetické nezajímá...

22 Maru Maru | 9. června 2007 v 18:55 | Reagovat

Toto je tedy opravdu "hustá" debata. A můj názor? Je to neetické!! Ale problémem dnešní společnosti je, to souhlasím s Vaškem, že etika se stala jen jakýmsi  slovíčkem..kde je úcta k zemřelým? To není jen otázkou této výstavy, ale i úcta k zemřelým v nemocnicích, v sociálních zařízeních i všude jinde...a souhlasím s Pavlem, že tam lidé chodí jen za senzací a ne se poučit o anatomii...

23 kolda kolda | 17. června 2007 v 11:50 | Reagovat

...tak jsem přečetl několik vašich přízpěvků a překvapuje mne kolik z vás používá slovo etika! Víte co to je? Nebo jste opravdu jen naformátovaní debatami těch co neuznají právo na svobodné rozhodování? Pozor ať nevypadáme před světem jako Poláci s jejich názorem na interrupce !!!  Jediné co je zpochybnitelné je daný souhlas oněch osob s vlastní preparací, ale stejně by bylo jednoduché si souhlasy vyrobit a být tak v klidu - ne? Jo a s názorem že křesťanská kultura se k mrtvým chovala vždy s úctou i po smrti je celkem v rozporu s historií!!! Nicméně vám chci oznámit, že já i se svoji rodinou se na tuto výstavu pojedu co nejdřív podívat než ji někteří dementi pod rouškou čehokoliv zakážou...

24 pavliCZECH pavliCZECH | 19. června 2007 v 1:42 | Reagovat

to kolda: jeď, na všechno se pořádně koukni, všechno řádně naštuduj, pořádně si zanadávej na křesťanky a pak se prosim tě zase přiď sem vohánět něčim, o čem nemáš ani páru...čest

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama